pátek 4. října 2024

S Vltavou nahoru a dolů

Vltava v Praze při povodních v září 2024 mýma očima a foťákem.

Letos v září zase jednou přišly na Česko prvoligové povodně. V Praze se tentokrát naštěstí žádné velké drama nedělo (kéž by tohle mohli říct všude, mé rodné severní Moravy je mi moc líto) a Vltava, Botič a Rokytka zůstaly celou dobu v korytě.

Jelikož se kolem řeky a lodí na ní trochu motám, dost mě zajímalo, jak velká voda a všechno, co se kolem ní děje, probíhá. Porůznu jsem se motal kolem Vltavy (disclaimer: nelezl jsem do žádných zákazů ani nepřekážel tam, kde měli lidi napilno) a fotil. Své postřehy jsem průběžně zveřejňoval na sociální síti Bluesky; pak jsem si ale řekl, že je naházím na jedno místo a přidám ještě nějaké fotky. Takže ano, laskavý čtenář ať se připraví na celkem dost fotek 🙂

Čtvrtek 12. září

Pršet ještě nezačalo, ale hladina Vltavy už řádně stoupala, jak Vltavská kaskáda upouštěla vodu a vytvářela si rezervy pro očekávané srážky. Odpoledne byl průtok na měřidle v Chuchli (na který se budu odkazovat pokaždé) 200 krychlových metrů za sekundu. Ten den jsem ještě jezdil s lidmi ve člunu na řece, i když bylo jasné, že to bude na nějakou dobu naposled. Vltavou už plavalo celkem dost naplaveného dřeva a dalších věcí, ale byla to zatím jen předehra.

Ještě jedna "obhlídka revíru" přímo na řece. To se teď pár dnů nepovede.
 

Průtok 200 kubíků už tyhle necky cítí, mezi Karlovým mostem a Staroměstským jezem bylo třeba manévrovat opatrně

Pátek 13. září

V Praze začalo pršet už v noci. Ráno byl průtok Vltavy 300 kubíků a na řece už panoval čilý ruch. Menší lodě nejen z mola na nábřeží Edvarda Beneše se už vyrážely schovat, dokud byla plavba na řece ještě v jejich možnostech. Mimo nich po Vltavě drandily sem a tam remorkéry a odvážely plovoucí mola a další konstrukce. Odpoledne začaly vyplouvat do chráněných přístavů i větší lodě.

Úklid řeky, zavření protipovodňových vrat na Čertovce, uzavření náplavek a instalace zábran, to všechno probíhalo v klidu, organizovaně a v době, kdy se ještě zdánlivě nic nedělo. Z mého pohledu hladce namazaný stroj.

Večer překročila Vltava průtok 450 kubíků, první stupeň povodňové aktivity. Státní plavební správa (SPS) uzavřela vodní cestu mezi Holešovicemi a Mělníkem. Zároveň se zavřela modřanská komora, takže po řece už byla Praha plavebně odříznutá.

Ráno je Dvořákovo nábřeží ještě plné zakotvených lodí, jako obvykle...

...ale naproti na Nábřeží E. Beneše, na mole využívaném většinou malými plavidly, už začalo vyklízení

Remorkéry lítají po vodě jako včelky...

...a odvážejí do bezpečí různé konstrukce jako toto plovoucí molo

Zcela jinak už to vypadá vpodvečer
Všechny menší lodě a naprostá většina velkých už je pryč
Vchod na molo zamčen, náplavky uzavřeny k sedmé večerní
Formálně zatím zákaz plavby vyhlášen nebyl, některé lodě vozí lidi ještě večer

Trochu mě to překvapilo hlavně u přívozů Pražských Benátek, jejichž hlavní devízou je Čertovka (kvůli jejich malému ponoru), toho času zavřená


Sobota 14. září

Ještě před polednem dosáhl průtok 600 kubíků, což znamenalo automatický zákaz plavby v centru. Štvanická a smíchovská komora se zavřely. Tou dobou už byly všechny lodě, plovoucí mola atd. uklizené. Většinou na Císařské louce, něco v Holešovicích, pár menších lodí v Libni, případně s nimi majitelé utekli, dokud to šlo, až do Vraného.

V centru zůstaly už jen dvě lodě: botel Albatros, u kterého se to předpokládalo, a Pivoloď, jejíž majitel měl evakuaci na salámu
Některá níže položená místa u řeky už jsou zatopená, ale s tím se počítalo

U Čertovky za protipovodňovými vraty se nic zvláštního neděje

Všechny náplavky jsou od včerejška nepřístupné...

...i když teda asi jak pro koho

Protipovodňová zábrana a zákaz vstupu u Karlova mostu na Kampě

I žlutí tučňáci, které byste normálně našli na mole níže, se raději schovali

To se často nevidí: voda přetéká zeď oddělující vjezd do smíchovské komory

Zátarasy i u vstupu na Střelecký ostrov
U Mánesa trochu víc vody, ale jinak situace v normě
Cedule a lampa napovídají, že tam pod vodou jsou náplavky Rašínova nábřeží
Libo posedět na lavičce?


Neděle 15. září

Překročení 800 kubíků zavřelo pro plavbu i poslední úsek řeky, mezi smíchovskou a modřanskou komorou.

Stavil jsem se podívat na Císařskou louku (oficiálně Smíchovský přístav). Našel jsem tam několik majitelů malých lodí, kteří se na ně na tyhle dobrodružné dny přestěhovali, aby mohli případně reagovat na nečekaný vývoj situace.


Botel Racek, další plavidlo, které (plánovaně) zůstalo na místě
Rozestavěný Dvorecký most by předpokládaná kulminace pod 1000 kubíky neměla ohrozit
I hausbóty na Císařské louce jsou při téhle vodě v bezpečí

Jindy vzdušný přístav je dneska nacpaný loděmi, které se sem schovaly před rozvodněnou řekou
Jsou tady velké pasažérské lodě...
...stejně jako třeba šlapadla ze Žofína
Současné deště mi připomněly, že moje bunda potřebuje novou impregnaci :)
Schovala se tu i Labská princezna. Mezi šífaři se šušká, že má zmizet z Prahy nadobro...
Jsou tady vedle sebe skutečné lodě...
...i plovoucí restaurace, které si na lodě jenom hrají    
Tady je zašitá CHRISTINE, na jejíž palubě jsem strávil hodiny a hodiny kondiček přístavních manévrů
Místní říkali, že tu očekávanou tisícovku kubíků zvládnou, ale na dvanácti stovkách už by jim dosáhla voda do klubovny a loděnice


Pondělí 16. září

Průtok Vltavy mírně klesl. Byla to řízená práce Vltavské kaskády; na sever Čech se hnala povodňová vlna z Labe a vodohospodáři se snažili do ní z Vltavy přidávat co nejméně. Tohle si ovšem mohli dovolit jenom chvíli, řeky na jihu Čech se taky snažily. I tak panoval optimismus, že se podaří průtok Prahou regulovat pod hranicí 1000 kubíků, druhého povodňového stupně.

Ten den jsem se k řece nedostal, takže bez obrázků.

 

Úterý 17. září

Poprvé od čtvrtka se nad Prahou objevilo slunce. Vltava dosáhla kulminace, průtok 929 krychlových metrů za sekundu. Pro srovnání, při kulminaci 14. srpna 2002 to bylo 5800 kubíků, víc jak šestkrát tolik. Tentokrát zůstala řeka pod kontrolou.

Od toho dne řeka klesala a přes některá lokální maxima klesá i v době psaní tohoto článku. To hlavní už se odehrálo a já už k Vltavě chodil méně často, pořád jsem si ale zaznamenával, co se kolem řeky děje.

Holešovický přístav. Sem se schovávají hlavně pracovní konstrukce a menší čluny...
...ale i tady se najdou schované pasažérské lodě
Útočiště tu našel i NEPOMUK, nejstarší loď v pražském arzenálu
Kulminující Vltava u nové holešovické lávky
Zavřená štvanická komora. Ještě pár dnů tudy žádné lodě nepoplují


Čtvrtek 19. září

Průtok 730 kubíků. Hezké počasí pracovalo už dva dny a různé nasáté mokřady se začaly vysušovat. Dolní Holešovice teda vesměs zůstaly, jak byly.

Cedule připomínající kulminaci hladiny před 22 lety. Letos zůstala řeka naštěstí v korytu a pod kontrolou

Normálně vedou tyhle schody k plovoucímu molu. Skoro se divím, že se nenašel nějaký dobrodruh, co by se po nich pustil rovnou do řeky

Zajímavé jsou pohledy na rozbouřené jezy. Tady Staroměstský...
...o kus dále Štítkovský
Smíchovská komora má taky protipovodňová vrata, která před velkou vodou chrání třeba populární Jazz Dock
Labutě už mají toho zákazu vstupu na náplavky dost a dožadují se návratu krmičů :)
Protipovodňové stěny v kobkách náplavek
Ty jsou stále ještě místy zatopené...
...jinde už se ale vynořily nad hladinu.
Restaurace Vltava to tentokrát zřejmě zvládla bez větších škod


Pátek 20. září

SPS zrušila zákaz plavby mezi Barrandovským a Jiráskovým mostem. Lodě tak mohly vyrazit z Císařské louky a vyvázat se k náplavkám, které ale byly pořád zavřené a místy pod vodou.

Průtok v Praze 700 kubíků.


Neděle 22. září

Slunečno, průtok 500 kubíků.

Centrum pořád bez lodí. Setkal jsem se i s názorem, že je to takhle hezčí. No já jsem samozřejmě zaujatý :)
Příroda se uzdravuje. Kampa, několik dnů příjemně prázdné místo, je zase obsypaná turisty
Náplavky si na obvyklý provoz ještě musí chvíli počkat
Místy to ještě na průchod suchou nohou není
Tady už se dá sejít k řece. Specifický zápach bahna a zatuchliny mi připomněl, že takhle byla v roce 1997 cítit Ostrava
Ústí Císařské louky. Plavidla se začnou pomalu vracet po víkendu
Ústí Botiče. Pražské přítoky Vltavy tentokrát naštěstí nijak dramaticky nezlobily
Podolská marína. Většina lodí je u plovoucích mol a vodu přečkala bez problémů
Pevné molo pro pramice je teda pod vodou, ale ty necky to zvládnou


Úterý 24. září

Průtok Vltavy 430 kubíků, pod prvním povodňovým stupněm. Ale zase se rozpršelo.

U náplavek je živo. Remorkéry svážejí plovoucí konstrukce na svá obvyklá místa
Tenhle zrovna jede na Císařskou louku vyzvednout další kousek
Do centra ještě nemůžou, tak zatím Prague Boats vozí lidi aspoň k Vyšehradu
Kromě parkování lodí se začalo i s úklidem


Středa 25. září

V poledne přestal platit zákaz plavby v centru a takřka obratem začalo vyklízení holešovického přístavu. To se týkalo i člunů, na kterých tu a tam jezdím, a já se k operaci Přeparkování rád zdobrovolnil.

I tady v Holešovicích už začalo vyklízení

A my se jdeme přidat
Brzo se na své místo vrátí plovoucí hospoda U Bukanýra...
...i tahle špeluňka pražských hasičů

Tam, kde měření ukázala nánosy bahna, se intenzivně bagruje, aby byla plavební dráha zase brzy v pořádku

Ale je určitě fajn být po pauze zase na řece
Těch 300 kubíků tenhle člun docela cítí. A navíc fouká

Dlouhou chvíli si zkracuju posloucháním, kterak se posádky remorkérů radí, jak vystrkat ze svého stanoviště CECÍLII

Na pilíři Libeňského mostu jsou hezky zakreslené výšky hladiny pro jednotlivé povodňové stupně
Jinak ovšem Libeňák při podplouvání moc důvěry nevzbuzuje

Dosáhli jsme Štvanice, čas zavolat do komory, že budeme potřebovat projet

Pár minut čekání a máme zelenou
Nedávno jsem proplul celý Kaledonský kanál, ale na Vltavě se k plavbám komorami zase tak často nedostanu
U komory odpočívá VALENTÝNA II, hodně důležitá loď, která měří právě hloubku plavební dráhy

A jsme zase na "našem" úseku řeky. ještě si můžeme vychutnat štvanickou elektrárnu zezadu a pak už hurá zaparkovat na domovském molu

"Žehličky", jak se říká těmhle elektrickým katamaránům Prague Boats, už v plném nasazení

Čtvrtek 26. září

Plavební dráha se otevřela až po Podbabu. Vltava v Praze se tak stala splavnou, ale pořád nebylo možné město opustit ani do něj připlout, po i proti proudu.


Neděle 29. září

Průtok stabilně na 270 kubících. Ještě jedna fotoprocházka.

Na řece už je obvyklý víkendový provoz
Většina lodí a mol už je na svých místech. Nápadná výjimka je "bezdomovecká" loď HERMES. Netuším, co s ní je
Dvořákovo nábřeží. Za mě dobrý, prázdné to tu vypadalo docela depresivně
Vypadá to, že se kluci nakonec domluvili a CECÍLII dostali ven :)
Turisti můžou zase do Čertovky...
...tučňáci jsou taky doma...
...i ty labutě se dočkaly :)
Přívozy jsou zase v provozu
Najdou se i odvážlivci, kteří si chtějí vyzkoušet těch 270 kubíků na šlapadlech
ODRA je připravená vozit zase lidi do zoo
Náplavky na Rašínově nábřeží už dokonce hostí nějaký tvořící festival
Tímto náplavkovým pivem považuju situaci za normalizovanou


Pondělí 30. září

SPS otevřela vodní cestu mezi Orlíkem a Prahou, do města se mohli vrátit i ti, co se se svými loďkami uchýlili třeba do Vraného. Cesta po proudu za Podbabou nadále uzavřená.


Čtvrtek 3. října

Otvřela se vodní cesta po proudu z Prahy, Vltava splavná od Orlíku po Mělník.




























Žádné komentáře:

Okomentovat