pondělí 3. září 2012

Posun v ose zla

O střetnutí dvou "generací" a kdo je dneska ten zlý kluk na pískovišti.


Zakecal jsem se tuhle s jedním chlapíkem. Není výrazně mladší než já, ale v našem oboru znamená i rok hodně a navíc se dostal "k řemeslu" o dost později, takže symbolizuje "mladší generaci" IT, mohu-li to tak říci.
Probrali jsme násobný ekvivalent nesmrtelnosti chrousta a mimo jiné jsme se dostali i k tématu "evil companies" - kdo je dnes na IT scéně ten hajzlík, co ostatním dupe po bábovičkách a háže jim do vlasů písek?

Naše "generace" vyrůstala s jasně definovaným nepřítelem. Microsoft se svým polofunkčním operačním systémem pokřivil křemíkový svět na celá desetiletí. Ignorováním dohodnutých standardů a obchodními praktikami na hraně čirého gangsterismu k sobě přivázal velké podniky i celé vlády a státní správy. A když mu ve světě internetu a později mobilních techonologií začal ujíždět vlak, přeorientoval se na FUD a výpalné od úspěšnějších firem.

Můj mladší kolega se mnou ale tento názor plně nesdílel. Ano, to všechno je v zásadě pravda, ale dnešní M$ už není stejná firma jako před deseti lety. Možná si dodnes drží silově nabyté postavení na trhu s desktopovými OS (i když se z nějakého důvodu, který jsem nepobral ani já ani můj společník - říkejme mu třeba J. -, snaží spáchat rituální sebevraždu jménem Windows 8), ale v jiných oblastech mu konkurence vysoce prospěla; ubylo mu prázdného sebevědomí a zvýšila se kvalita jeho produktů. A nezapomínejme na to, upozornil mě J., že Microsoft dnes přispívá do opensource a dokonce i do linuxového jádra.
(Ano, na to já, třeba do ovladačů pro Sambu, což je vlastně taková malá domů. Přílišná zaujatost, odmítl mě J.)

Dobrá, zeptal jsem se. Když je tedy pro "mladší generaci" Microsoft sice protivník, ale do značné míry respektovaný, kdo je tedy dnes v kurzu jako hlavní zloun, sabotér rozvoje odvětví a slizký oškubávač?

J. neváhal a vysypal hned dva vítěze: Apple a Oracle.

Myslím, že si nezvolil špatně. Já obě společnosti rozhodně umisťuju na čelní příčky hitparády. Ale v něčem asi zůstanu zakonzervován ve své generaci a M$ už pro mě zůstane hlavní "evil company", aspoň do doby než... hmm, no těžko si představit, co by musel udělat.

Žádné komentáře:

Okomentovat