neděle 10. března 2013

Dobrý den, tady vymahač

aneb Jak jsem se stal dlužníkem - neplatičem


Smutný příběh o mém sešupu na šikmou plochu začíná nevinně, před více než čtyřmi lety, kdy jsem se v Neratovicích stal klientem lokálního ISP KastenNet. Oproti tomu, co v té době předváděly kabelovky, měl velmi dobrý poměr cena/výkon (a nabízel symterický download/upload, což se takové UPC nenaučilo dodnes) a za celou dobu, kdy jsem využíval jeho služby, jsem řešil snad jenom jeden problém (když mi změnili moji - placenou - pevnou veřejnou IP adresu a já pak musel v práci předělávat nastavení pro administraci z domova).
Přeskočíme nudné období dospívání a než zamíříme k oněm osudným dnům, připomeňme pouze jednu významnou událost: někdy během loňského roku byl KastenNet pohlcen sítí A1M pražské firmy Planet A, a.s.

Na sklonku loňského roku už byla situace v mnoha ohledech diametrálně odlišná od onoho propukajícího léta dvoutisícího osmého. A nastal čas se s milým ISP rozloučit a přejít ke konkurenci. Zavolal jsem na infolinku a nechal si vyložit návod, jak dosáhnout našeho spořádaného rozvodu. Zněl jednoduše: donést vlastnoručně podepsanou výpověď do kanceláře bývalého KastenNetu, nyní pobočky A1M / Planet Y.
Stalo se. Papír byl převzat, já zrušil trvalý příkaz, internet v neratovickém bytě začal proudit skrze jiné kabely a vše vypadalo krásně.

Až do poloviny letošního ledna, kdy jsem obdržel přátelské psaní firmy Finio, kde jsem byl zdvořilou formou upozorněn, že mám cca týden na zaplacení dvou a půl tisíce, nebo Nebo. V první chvíli jsem horečně přemýšlel, kde jsem před rokem zapomněl zaplatit parkovací lístek či něco podobného. Pak došlo na slova "Planet A".

Krátký okamžik paniky. Lišíme se snad s dotyčnou firmou v názoru na to, jestli jsem vypověděl smlouvu nebo ne? Idiot, idiot, nemám žádné písemné potvrzení toho, že výpověď byla předána!
Věc se vyjasnila v průběhu dalších dvou dnů. Výpověď byla skutečně v pořádku přijata. Ovšem v obchodních podmínkách je psáno, že klientem zůstávám ještě dva měsíce. Jelikož jsem přestal platit ještě týž měsíc, dlužil jsem Planet Ě postupně dva měsíční paušály. A právě ty se staly základem onoho drobného bakšiše, o který si řekla vymahačská firma.

Nemá cenu plakat nad tím, že mě na tuhle fintu nikdo neupozornil. Moje blbost, mám znát obchodní podmínky. Stejně tak s tím potvrzením výpovědi, kde by (možná) bylo alespoň napsáno, co a jak. Z tohohle můžu vinit jen sebe a svůj poněkud naivní přístup k těmhle věcem.

Co mě ale, slušně řečeno, mrzí, je postup firmy, která se mě za celou tu dobu nijak nepokusila kontaktovat, abychom celé tohle nedorozumění vyřešili ke vzájemné spokojenosti. Raději si počkala do půlky ledna a pak šoupla můj "případ" vymahačům. Fakt, že jsem byl něco přes čtyři roky bezproblémový zákazník, tady zjevně nehrál žádnou roli.

V tomhle případě byla daň za blbost ještě relativně nízká. Ale občas se zamyslím, komu jsem případně před rokem, dvěma nezaplatil pětikilo a kdy se mi zase někdo ozve s požadavkem na částku řádově vyšší. Žijeme v zábavném světě.

1 komentář:

  1. V civilizovanem svete by se ti to nestalo, protoze tam nemuzou naklady na vymahani vyrazne prekrocit hodnotu vymahane castky, existuje silna ochrana slabsi strany (= spotrebitele) a bez prokazatelneho kontaktovani a upominani by zadnou nahradu nevymohli. Exekutorska mafie si umela sve zakony dobre zaridit a soucasna vlada/poslanci stim nic nedelaji ikdyz dochazi k masovemu zneuzivani...jj, 'zabavny' svet to je...

    OdpovědětVymazat