pátek 26. července 2013

Evropská jízda

aneb Nechal jsem doma výjezdní doložku!



Zjistil jsem celkem narychlo, že mě čeká několik pracovních dnů v Maďarsku. Moje cestovní příprava byla nulová. Prostě jsem si sbalil nějaké oblečení, brašnu s notebookem a vyrazil.

O.K. úplně bez přípravy to nebylo, na poslední chvíli mě napadlo, že budu vlastně potřebovat slovenskou a maďarskou dálniční známku, a abych nemusel cestou obrážet benzínky, tak jsem se stavil v ÚAMK a obě známky si tam pořídil.

Po nějakých dvou a půl hodinách cesty jsem byl na slovenských a za další hodinu na maďarských hranicích. Že projíždím státní hranicí šlo poznat (kromě opuštěných hraničních budek) z cedule "Vítejte v..." s informacemi o maximálních rychlostech a používání dálničních známek.
Nikdo mě nezastavil. Nikdo nekontroloval moje doklady, nezjišťoval, zda mám povolení vycestovat ze země, odkud přijíždím, a přijet do země, do které vjíždím. Nikdo mě nevyslýchal, co tam hodlám dělat, jak dlouho to hodlám dělat a hlavně kdy se jako míním zase poroučet. Nikdo se mi nehrabal v tašce s oblečením, nikdo nekontroloval každý kousek mého auta, jestli nemám u rezervy kartón cigaret.

V Budapešti jsem dorazil do hotelu. Na recepci si opsali moje personálie z občanky a popřáli mi hezký pobyt. Nikdo mě neposlal přihlásit se na místní policejní úřad, nikoho v hotelu ani nenapadlo vzít si můj pas a držet ho u sebe.

Ten pas jsem vůbec nepotřeboval. Stejně tak jsem nepotřeboval mít ani floka v místní měně. Ani žádné další papíry.

Ptáte se, proč tady plácám věci, které jsou přece úplně samozřejmé? Protože leckde nejsou. A svého času neplatily ani pro cestu Praha - Budapešť. A protože mám někdy už opravdu dost těch mrmlalů, co v jednom kuse dští oheň a síru na tu nenáviděnou Evropu a Unii a všechny tyhle pekelné vynálezy.

6 komentářů:

  1. A chybí ti to? Protože se to třeba ještě může vrátit - byť v jiné podobě. Shodou okolností právě před tímhle článkem jsem dočetl něco, z čeho na mě dýchla zatuchlost dob minulých. Tohle: http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/prijede-vam-znamy-z-ciziny-musite-to-nahlasit-jinak-dostanete-pokutu-planuje-urad-1009195

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle je největší hovadina, co jsem viděl za hodně dlouhou dobu, počítaje v to i Kalouskovy a Hegerovy paskvily.
      Být majitelem penzionu a někdo na mě tohle zkusit, tak to ženu až k Van Rompuyovi.

      Vymazat
    2. já ti nevím, ale jako majitel komerčního ubytovacího zařízení musíš pobyt cizince hlásit i teď. a zapisování jmen+adres je obvyklé úplně všude i v cizině (jen tam už nepoznáš, kdo to hlásí dál)

      Vymazat
    3. To je pravda, to nebyl dobrý příklad. Ale co je to hlášení se k pobytu po třech měsících? A povinnost nahlašovat i skupinu kamarádů ze Slovenska? Wut?

      Vymazat
  2. loni jsme před cestou na balkán (srbsko, makedonie, albánie, černá hora, chorvatsko) studovali celní pravidla (zábavné byly třeba ty srbské - max. jeden bezcelní gramofon a jedno rádio :) ) a těšili se po dlouhé době na razítka v pase.. víza tam potřeba nejsou, prokazování příjmů taky ne. razítko z 5 zemí a 7 přechodů mimo EU nakonec máme jen jedno, všude kontrolovali (skenovali) jen pasy. jen jednou zkontrolovali, jestli v autě s kouřovými skly opravdu sedí i 6 lidí k těm pasům(!), jen chorvatský celník na cestě z černé hory se vyptával, jestli vezeme alkohol a cigarety (správná odpověď litr na osobu ho naštěstí uspokojila.. a jen tam jsme asi hodinu čekali ve frontě). tedy až na nutnost ukázát platný pas je pro nás v praxi volný pohyb už v podstatě v celé evropě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono je to taky o štěstí, třeba po vstupu Chorvatska do EU teď v červenci prý stouply (přechodně, doufám, v září tamtudy pojedem) čekací doby na hranicích koridoru Bosny a Herzegoviny u Neumu na desítky hodin.

      Vymazat