J. R. R. Tolkien musí opravdu rotovat v hrobě. A není to kvůli černému elfovi.
UPDATE: Zvládl jsem ještě celý třetí a čtvrtý díl, od pátého dál už tu věc seekuju po uhlopříčce z čiré zvrhlosti, protože život je na sledování pitomostí takovéhoto rozsahu přece jenom krátký. Jestli to na začátku bylo jenom blbé, časem se to rozroste do bezbřehého, až fyzického utrpení. Původní závěr tohoto článku mi teď přijde až přehnaně pochvalný. Tahle vymatlanina by si mohla s DisneySW směle podat ruce.
Upozornění: tohle postěžování si na těžký úděl
fandů v dobách neschopných a současně všeho schopných
filmových studií na nějaké spoilery nehledí. Pokud laskavý
čtenář ještě první díly amazoního pokusu o Druhý věk
Středozemě neviděl, nechť se dobře rozmyslí, chce-li číst
dál.
Když na konci prvního dílu Rings of Power (RoP)
skočí jeho smutná hrdinka uprostřed moře z lodi, člověk jen
bezděčně vydechne s planou nadějí, že tady by mohl její úděl
skončit. Ale zároveň je jasné, že takhle jednoduše se téhle
parodie na knižní a filmovou Galadriel nezbavíme.
Stalo
se, co se stát muselo. Streamovacích služeb přibývá a hledají
krmivo pro své hladové diváky. A od posledního Hobita se téma
Středozemě válí jen tak na chodníku, místo aby vydělávalo.
Myšlenka na jeden nebo i několik seriálů z Tolkienova světa je
přitom sympatická, Silmarillion spolu s Nedokončenými příběhy
a dalšími dostupnými poznámkami by poskytly dost kvalitního
materiálu. Chce to už jenom chtít, mít pořádný balík peněz,
vyřešit si práva a najmout dobré scénáristy a režiséry. U
Amazonů splnili první dvě podmínky. Tvůrci nás už drahnou dobu
v pečlivě odměřených dávkách obšťastňují teasery,
trailery, fotkami a perličkami z přípravy. Pár lidí se nemohlo
dočkat, další se spíš pokaždé pokřižovali, majíce na paměti
smutný osud Star Wars pod kuratelou studia Disney. No a v minulých
dnech to teda konečně přišlo. "To" v tomhle případě
znamená první dva z cca padesáti plánovaných dílů.
Úvodní
scéna s malou holčičkou ve Valinoru je fajn. Pak se ovšem bývalá
holčička chopí, stejně jako v LotR, slova a od té doby už
dostává příběh Středozemě jenom na prdel. Vidíme cestu Noldor
do Středozemě (aniž by se vypravěčka zdržovala detaily, jako že
si předtím sami elfové dali poctivě do držky a že Noldor
nepronásledovali Morgotha tak úplně kvůli zničeným stromům,
jako spíš kvůli ukradeným silmarilům), pak nějakou bitku, kde
hrstka netrénovaných statistů chaoticky předvádí variaci na
bitvu z úvodu LotR, a pak už se jede čirý bullshit. Sauron se
ještě po pádu Morgotha neprojevil, jeho čas má teprve přijít.
Galadrielin bratr Finrod nezemřel při pátrání po Sauronovi.
Zemřel rukou (tlamou) jeho vlkodlaka, když bránil Berena
(mimochodem Elrondova pradědečka) po pokusu zmocnit se jednoho ze silmarilů, tedy ještě za Morgotha. Překroucený příběh je
tady použit jako základ pro to, aby představitelka Galadriel mohla
jet svoji dost nepovedenou variaci na kapitána Achaba. A divák už
může tušit, že už bude jenom hůř.
Děj prvního
dílu je pak už v zásadě jenom impotentní tisící osmdesátou
šestou etudou na téma "Jeden je trochu divnej, ale má
pravdu, ostatní mu nevěří a raději se ho zbaví a pak
čubrní". V závěru se tedy Galadriel vzdaluje od pevniny, zatímco stromy churaví, krávy dojí mazut a oblohou proletí meteor. Chybí jenom déšť žab a kobylky.
Na internetu se často přívrženci
seriálu snaží hrát na woke strunu a obviňují kritiky, že jim
vadí Galadriel vládnoucí mečem a elf s černou pletí. Nepochybně
se najdou lidé, kterým tohleto vadí, na druhou stranu jsem zahlédl
třeba i názor, že RoP uráží přízvukem a vzhledem prahobitů
Iry a tedy je rasistický, což mě jenom utvrzuje v dlouhodobém
názoru, že by si celý svět zasloužil předepsat
projímadlo.
Nemám problém s Galadriel bojovnicí. Vadí
mi, že je to nesympatická, duševně nevyrovnaná fuchtle, u které
mám problém věřit, že ji za v té době necelých dva tisíce
let jejího života žádný soukmenovec ještě neumlátil tupým
mečem. Je mi jedno, jestli má nějaký elf (člověk, protohobit)
tmavou pleť. Vadí mi, že je Celebrimbor, jeden z hlavních elfů,
kteří mají mít bezvěké tváře, postarší strejda, který do
Středozemě zabloudil z nedělní pohádky na ČT. A Gil-Galad? To
ho nechali hrát prvního osvětlovače, co zrovna neměl co na
práci, a na líčení mu dali tři minuty? Proč?
Jestli
je Galadriel lacině vypadající mešuge, proti které byla i
Gabriela v Xeně hluboce pojatá postava se zajímavým vnitřním
životem, připravte se na Elronda. V pojetí seriálu je to váš
extrémně otravný bratranec, který nutí lidem životní pojistky
a kterému by člověk dal tečku jenom při pouhém míjení na
ulici. Výsměch pojetí obou postav v LotR nemůže být větší.
Asi jediná skutečná zábava s těma dvěma je, když jsou spolu a
Elrond celou dobu vypadá, že kdyby věděl jak na to, ohnul by
Galadriel (svou budoucí tchyni, mimochodem) u nejbližšího
kmene.
A propos, tchyně. V době, kdy se odehrávají
první dva díly, už je Galadriel přes tisíc let vdaná. Jsem teda
ochoten přijmout teorii, že v seriálu Celeborn sedí celou dobu
někde v knajpě a lituje, koho si to vzal. A další záludnost
tolkienovských rodinných pout: Galadriel je Gil-Galadova prateta.
Jasně, ani u lidské šlechty není starší člen rodiny
automaticky na hrušce, ale že by to u prasynovce nedotáhla dál
než na velitele čety (zde srandovně nazývané "armáda")?
I když zase, tahle konkrétní Galadriel asi fakt ne.
Ukazuje
se, že podstatný problém s tolkienovskými elfy v seriálu, kde
mají hrát hlavní role, je, že to zabíjí jejich "elfovitost".
Když postavy, které mají za sebou stovky až tisíce let života a
mají být proti lidem někde úplně jinde, jednají a mluví jako v
hloupé telenovele, těžko je brát úplně vážně. Uznávám, že
scenáristicky je tohle obrovský oříšek a těžko říct, jestli
by se s ním někdo popral lépe. Pán prstenů, líčený z pohledu
hobitů, to měl podstatně jednodušší.
Elfí města
jsou taky docela bolavá. Všude čtu o obrovských penězích, které
tenhle seriál stál. Proč teda vypadají sídla v té době
nejpokročilejších a nejkulturnějších obyvatel Středozemě jako
chudí příbuzní renderů v Heroes of Might and Magic V? Do scén s
elfy ty prachy určitě nešly. Všechny scény v "Lindonu"
a "Eregionu" (seriál se nenamáhá pojmenovávat města,
uvádí jen elfí země) se odehrávají na malém kusu pozadí s
jednou kulisou a třemi elfy jako stafáží. I poměrně řídce
osídlená Roklinka ve Společenstvu Prstenu byla asi desetkrát
výpravnější.
Lidé jsou o něco lepší. Jsou
vykreslení celkem střízlivě jako v té době nezajímavé
plemeno, zatížené minulostí kolaborace s Melkorem. Jeden z mála
zajímavých nápadů jsou elfí hraničáři, pravidelně
kontrolující, jestli se mezi "podelfy" neděje nějaká
neplecha. Jeden z nich je vysloveně magnet na problémy. Zatímco
některým divákům vadí, že ho hraje černoch, postavám okolo
něj zase to, že toká na lidskou ženu (jejíž syn ve stádiu
puberty mezitím najde kus nějakého badass meče ve scéně, která
silně připomíná nalezení Kopí osudu v Konstantinovi). No, tady
je dost prostoru pro imaginaci, která se nemusí nutně dostat do
konfliktu s kanonickým tolkienovským světem, tak uvidíme.
A
uvidíme i, jak si povedou Númenorejci, kteří by měli být
představení v dalších dílech. Zatím mi není úplně jasné,
jestli bude seriál skákat sem a tam v čase jako v představení
Němý Bobeš, nebo jak se chce poprat s tím, že hodlá popsat těch
cca 2000 let od vykování prvních Prstenů moci po Poslední
spojenectví elfů a lidí. Upřímně, nebudu moc překvapený, ani
když se všechny ty události nakonec vejdou do životů lidí i
hobitů představených v prvních dílech. Protože why the fuck
not.
Asi nejsnesitelnější a řekl bych vlastně
sympatické postavy jsou prahobiti. Tady si výjimečně někdo
pohrál s představami, jak mohla taková protohobití společnost
fungovat, a promyslel je do zajímavých detailů. Je to nápadité,
vizuálně zajímavé a povedlo se tu navázat na LotR pojetí, kdy
hobiti často fungovali jako comic relief, aniž by jiným situacím
ubírali napětí.
Druhý díl, na jehož počátku si
Galadriel daleko od kamery trénuje kraula, začíná přece jen o
něco zajímavěji. Do portfolia postav se po elfech a lidech
dostávají trpaslíci a orkové, teda zatím aspoň jeden
ork.
Trpaslíci dopadli po rozpačitém úvodu celkem
slušně, proti elfům si na nich dali tvůrci aspoň trochu záležet.
Morie plná života je konečně něco, co opravdu vizuálně
nadchne. Samozřejmě je hloupost, aby vedle sebe existovali otec a
syn Dúrinové. Trpaslíci tohle jméno udělovali jen v případě,
kdy věřili, že nový člen rodu je reinkarnací prvního krále
Dúrina, a mít dvě inkarnace najednou dost dobře nefunguje; ale je
to zase jenom jeden z x případů, kdy tvůrci seriálu berou
tolkienovský lore do zadku rozevírákem a na sucho. To už by se
člověk mohl rovnou ptát, jak se kruciprdel vůbec Elrond v době
před vykováním Prstenů dostal do Eregionu a odkud se zná s
mladším ze dvou současných převtělení starého Dúrina. Takhle
to tu nefunguje.
Trpasličí princezna bez vousů už je v
zásadě prkotina, bylo by super, kdyby někdo zvedl hozenou rukavici
a trpaslice s plnovousem představil, ale to už bych chtěl fakt
moc.
A pak je tu chlápek, co přiletěl v meteoru coby
napodobenina další scény, tentokrát z Hvězdného prachu. Na
internetu se divoce spekuluje, že by mohl být Gandalf. Z hlediska
lore je to samozřejmě nesmysl, Čarodějové mají do Středozemě
dorazit až za nějakých 3000 let, ale u téhle party by mě už
nepřekvapilo, ani kdyby to nakonec měl být co já vím Gandalfův
otec, kterého vystřelil z katapultu sám Manwë za to, že mu
chodil za Vardou.
Po docela snesitelné cca půlhodině
druhého dílu si bohužel tvůrci vzpomenou, že nechali svou
nestabilní oblíbenkyni skočit přes palubu doprostřed oceánu, a
vracejí se k ní. Její další "dobrodružství" ovšem
posouvá, co se scénáře týče, úsloví "vařit z vody"
do krystalické doslovnosti. Kdybych se měl dozvědět, že postava,
jejíž stín na Galadriel celý díl zakončuje, je Joffrey de
Peyrac, byla by to vlastně trochu úleva.
Hodně jsem
četl omluvy, že podaná cuckovitost jak krajiny tak dějin je
způsobena právy, protože tvůrci mohli použít jen reader's
digest z dodatků k LotR a museli zapomenout na Silmarillion nebo
Nedokončené příběhy. Ale popravdě, je tohle můj problém?
Dostal jsem svou Středozem ohlodanou a je mi jedno, jestli jsou za
tím nedostatečná práva, dílo tím trpí.
Jednu věc
ale musím tomuhle svěžímu dílku nechat. Na rozdíl třeba od
výše zmíněných Hvězdných válek, kdy jsem si byl jistý, že z
dalšího dílu už bych se poblil přímo v kině, se tady nemůžu
vyhnout určité perverzní touze podívat se, jak se celý tenhle
galimatyáš bude dále vyvíjet. Zřejmě ještě minimálně další
dvoudíl dám a pak uvidím.
Hrubý závěr: když
zapomenete na Tolkiena a jeho svět a celou tuhle šou pojmete jako
poctu dobrodružství, které vám kdysi ve čtrnácti ve vašem
vlastním ušmudlaném fantasy světě představil váš Pán jeskyně
(s charaktery odpovídajícími zhruba schopnostem vás a vašich
spoluhráčů v té době), bude to nakonec o něco lepší způsob
trávení večera než koukat do zdi.
Zdar. Jsi úplný literát. Stejné pocity mám u seriálu Zaklínač,(Witcher) zvlášt druhá serie doslova připomínala Marigoldův hořící bordel na kolečkách. Rings of Power (RoP) nemůžu posoudit, protože to nesleduju, byť jsem taky fanda Tolkiena, ale vidím tam víc kladných věcí než u toho Zaklínače. Se Star Wars se shodneme, tak jsem si to ale masichisticky vychutnal a viděl vše. Nějaká ta lahvinka ze slušnějšího minipivovaru byl základ(ale ne spičkova kvalita, škoda jí pak při případné šavli). V.
OdpovědětVymazat