Nezbytný úvod: Líbeznice jsou malá obec severoseverovýchodně od Prahy, která má to štěstí, že jí po celé délce prochází (resp. donedávna procházela) státní silnice č. 9 z Prahy směr Mělník, Dubá a Česká Lípa. Nepřetržitý proud aut valících se ráno do Prahy a večer z Prahy rozděloval Líbeznice každý den takřka neprodyšně na dvě části, což jejich obyvatele značně těšilo. Řidiči si pak zase nemohli vynachválit 40 km/h zónu platnou v celé obci.
Oběma stranám se mělo ulevit letos v létě, kdy byl po dvou letech rozorávání okolních mezí konečně otevřen tolik žádaný obchvat, který silnici č. 9 odvádí bokem kolem obce přímo k dálnici D8. Tedy vlastně ne úplně přímo, ale k tomu se dostanu.
Dle mého soukromého odhadu se k používání obchvatu zatím nechala přimět cca dvoutřetinová většina řidičů; současně se zprovozněním obchvatu ovšem začala v Líbeznicích údržba inženýrských sítí a provoz je omezen na semaforem střídanou jednosměrku, na což zase každý nemá nervy. Takže bych ještě počkal, jak si řidiči nakonec "sednou".
Osobně obchvat při jízdách do/z Prahy autem taky využívám, protože jeho klady (většinou) vyvažují jeho zápory. Rád bych si ale na následujících řádcích trochu postěžoval a uvedl tři důvody, proč si myslím, že realizátor obchvatu měl v hlavě řezanku. Nepopírám, že nejsem stavitel silnic ani odborník na krajinu; jsem jenom řidič, který výsledný produkt často používá.
1) Napojení na D8
Lidé, co znají dopravní situaci v okolí, už během stavby upozorňovali na nebetyčnou pitomost záměru ukončit obchvat na kusu rovné silnice, který ústí na kruhový objezd u Zdib. Tenhle kruháč, který spojuje sjezd a nájezd na dálnici v jižním směru (a na který vede i jedna větev sjezdu z jihu) s cestou na Zdiby (a dále do Prahy přes Kobylisy) a na Řež (podél které jsou mj. velká překladiště kamionů), už před zprovozněním obchvatu ve špičkách nestíhal. Dnešní situaci v typický pracovní den kolem půl osmé ráno bych popsal stručně jako stojící peklo. Není výjimkou, když vás situace donutí na férovku zastavit půl kilometru před tím nešťastným kruháčem. Zatímco se pak pomalu posunujete směrem k němu, snaží se kolem vás nějak procpat lidé, kteří chtějí na D8 na sever, kamiony, které sjely ze severu i z jihu a teď se snaží dostat do svých překladišť, kamiony, které jedou z překladišť a snaží se dostat na dálnici, osobáky, které žádná dálnice nezajímá a chtějí jenom pokračovat na Zdiby/Kobylisy...
Ten kruhový objezd je pitomé řešení nezávisle na obchvatu, to je pravda, ale právě svedení obchvatu na něj jeho potenciál zestonásobilo. Osobně čekám, že ve špičkách se na něj spousta řidičů vykašle hned, jak skončí v Líbeznicích pozemní práce, a budou zase jezdit přes obec.
2) Esíčko
Obchvat kolem Líbeznic je úplně nový kus silnice, stavěný na zelené louce. Jeho součástí jsou i celkem velkorysé protihlukové náspy a je zjevné, že na něj padl rozumný kus půdy. Takže který degen vymyslel, že jeho větší část bude dlouhá zatáčka tu doprava, tu doleva? Téměř po celé délce obchvatu není možné bezpečně předjíždět. Chytnete-li na jeho samém začátku sedmdesátkou uhánějící Avii, bude vám buď celou cestu dělat safety car, nebo ji předjedete nebezpečně, v závislosti na vaší povaze. Bylo-li záměrem takhle pitomého řešení vozovky zvýšení bezpečnosti a plynulosti jízdy, je výsledkem přesný opak.
3) Chybějící krajnice
Krajnice po celé délce obchvatu je široká ani ne patnáct čísel, tedy vpodstatě neexistuje. Stejně jako u předchozího, situace běžná u okresek stavěných před pětačtyřiceti lety, ale jak k ní mohlo dojít u úplně nové vozovky? Že by se zrovna u nás šetřilo asfaltem, to fakt neberu. Opět hloupé provedení, které snižuje bezpečnost provozu, ještě ve spolupráci s předchozím bodem. Kdyby to situace vyžadovala (při poruše nebo kdyby mě někdo předjížděl), nemůžu efektivně uhnout ani s částí šířky auta. Nehledě na řidiče, kteří podcení celkem slušný poloměr zatáček a odstředivá síla je bude vytlačovat z vozovky. Budou mít minimální prostor pro korekci. Fakt bezvadně provedeno.
Nemám vůbec ponětí, kolik obchvat stál, kolik rafinovaně technických řešení bylo při jeho stavbě použito a jestli někdy vstoupí do učebnic stavitelství. Uvedené tři skutečnosti ale mé vlastní uživatelské hodnocení této stavby dost sráží.
Oběma stranám se mělo ulevit letos v létě, kdy byl po dvou letech rozorávání okolních mezí konečně otevřen tolik žádaný obchvat, který silnici č. 9 odvádí bokem kolem obce přímo k dálnici D8. Tedy vlastně ne úplně přímo, ale k tomu se dostanu.
Dle mého soukromého odhadu se k používání obchvatu zatím nechala přimět cca dvoutřetinová většina řidičů; současně se zprovozněním obchvatu ovšem začala v Líbeznicích údržba inženýrských sítí a provoz je omezen na semaforem střídanou jednosměrku, na což zase každý nemá nervy. Takže bych ještě počkal, jak si řidiči nakonec "sednou".
Osobně obchvat při jízdách do/z Prahy autem taky využívám, protože jeho klady (většinou) vyvažují jeho zápory. Rád bych si ale na následujících řádcích trochu postěžoval a uvedl tři důvody, proč si myslím, že realizátor obchvatu měl v hlavě řezanku. Nepopírám, že nejsem stavitel silnic ani odborník na krajinu; jsem jenom řidič, který výsledný produkt často používá.
1) Napojení na D8
Lidé, co znají dopravní situaci v okolí, už během stavby upozorňovali na nebetyčnou pitomost záměru ukončit obchvat na kusu rovné silnice, který ústí na kruhový objezd u Zdib. Tenhle kruháč, který spojuje sjezd a nájezd na dálnici v jižním směru (a na který vede i jedna větev sjezdu z jihu) s cestou na Zdiby (a dále do Prahy přes Kobylisy) a na Řež (podél které jsou mj. velká překladiště kamionů), už před zprovozněním obchvatu ve špičkách nestíhal. Dnešní situaci v typický pracovní den kolem půl osmé ráno bych popsal stručně jako stojící peklo. Není výjimkou, když vás situace donutí na férovku zastavit půl kilometru před tím nešťastným kruháčem. Zatímco se pak pomalu posunujete směrem k němu, snaží se kolem vás nějak procpat lidé, kteří chtějí na D8 na sever, kamiony, které sjely ze severu i z jihu a teď se snaží dostat do svých překladišť, kamiony, které jedou z překladišť a snaží se dostat na dálnici, osobáky, které žádná dálnice nezajímá a chtějí jenom pokračovat na Zdiby/Kobylisy...
Ten kruhový objezd je pitomé řešení nezávisle na obchvatu, to je pravda, ale právě svedení obchvatu na něj jeho potenciál zestonásobilo. Osobně čekám, že ve špičkách se na něj spousta řidičů vykašle hned, jak skončí v Líbeznicích pozemní práce, a budou zase jezdit přes obec.
2) Esíčko
Obchvat kolem Líbeznic je úplně nový kus silnice, stavěný na zelené louce. Jeho součástí jsou i celkem velkorysé protihlukové náspy a je zjevné, že na něj padl rozumný kus půdy. Takže který degen vymyslel, že jeho větší část bude dlouhá zatáčka tu doprava, tu doleva? Téměř po celé délce obchvatu není možné bezpečně předjíždět. Chytnete-li na jeho samém začátku sedmdesátkou uhánějící Avii, bude vám buď celou cestu dělat safety car, nebo ji předjedete nebezpečně, v závislosti na vaší povaze. Bylo-li záměrem takhle pitomého řešení vozovky zvýšení bezpečnosti a plynulosti jízdy, je výsledkem přesný opak.
3) Chybějící krajnice
Krajnice po celé délce obchvatu je široká ani ne patnáct čísel, tedy vpodstatě neexistuje. Stejně jako u předchozího, situace běžná u okresek stavěných před pětačtyřiceti lety, ale jak k ní mohlo dojít u úplně nové vozovky? Že by se zrovna u nás šetřilo asfaltem, to fakt neberu. Opět hloupé provedení, které snižuje bezpečnost provozu, ještě ve spolupráci s předchozím bodem. Kdyby to situace vyžadovala (při poruše nebo kdyby mě někdo předjížděl), nemůžu efektivně uhnout ani s částí šířky auta. Nehledě na řidiče, kteří podcení celkem slušný poloměr zatáček a odstředivá síla je bude vytlačovat z vozovky. Budou mít minimální prostor pro korekci. Fakt bezvadně provedeno.
Nemám vůbec ponětí, kolik obchvat stál, kolik rafinovaně technických řešení bylo při jeho stavbě použito a jestli někdy vstoupí do učebnic stavitelství. Uvedené tři skutečnosti ale mé vlastní uživatelské hodnocení této stavby dost sráží.
Nová silnice je dlouhá 2 600 metrů. Součástí stavby jsou dva mosty, jedna mimoúrovňová křižovatka a jedna protihluková stěna dlouhá 318 metrů. Cena něco kolem 600 milionů korun tuším...jinak zastávám podobný názor jako ty;) Šéňa
OdpovědětVymazatAhoj, neodpustím si komentář k tomuto už trochu fousatému příspěvku. Všiml sis někdy jak jsou udělané čáry na novém úseku? V té táhle zatáčce podél protihlukového náspu je přerušovaná a v místě, kde je vidět kilometr daleko je plná. To nás někdo zkouší? Nebo to fakt mysleli vážně? Už vidím toho 19-tého vyjukaného zrovnařidiče, jak si říká: "Hm, moc jsem toho v autoškole nestudoval, ale přerušovaná znamená že můžu, tak jedu..." Zbývá si jenom vsadit zda zabije pouze sebe nebo i matku od rodiny... M.
OdpovědětVymazat